סדנאות מנהיגות לצבא, לפיקוד ולשירותי הביטחון

40 שנה של פיתוח מנהיגות

אחרי שנים רבות של מחקר ופיתוח, הן כקצין בצבא בבית הספר לפיתוח מנהיגות והן כמנחה סדנאות לנוער, ארגונים וחברות באזרחות, אני יודע שגם מנהיגות בצבא איננה מובנת מאליה. מנהיגות היא יכולת חשובה, אותה ניתן לפתח, לאמן ולשפר. בעזרת סדנת מנהיגות למפקדים ולקצינים, ניתן לעשות זאת באופן מקצועי ויעיל.

מה זה פיתוח מנהיגות בצבא ובפיקוד?

פיתוח מנהיגות בצבא ובפיקוד איננה רק פיתוח מיומנויות וכלים מנהיגותיים אלא גם פיתוח זהות מנהיגותית של מפקד ומפקדת. במסגרת סדנאות מנהיגות לצבא ולפיקוד, ניתן לפתח כלים כדי להוביל, לשכנע, להקשיב, ולפתח אמון בקרב החיילים והפקודים.

למה צריך מנהיגות בצה"ל?

אין ספק שמנהיגות היא קריטית למפקד. דמיינו לכם מפקד שחייליו אינם רוצים ללכת אחריו, לא מוכנים למלא הוראות ובוודאי לא מוכנים להסתער אחריו בקרב או במלחמה. והיו דברים מעולם. הצבא הבין שלהכשיר מקצועית ולהעניק דרגות זה ממש לא מספיק. צריך לפתח מנהיגות כדי שהמפקדים ינהיגו היטב בכל הרמות ולאורך זמן. תוצאות הקרב ותוצאות המלחמה תלויות מאוד באיכות המנהיגות.

אודות המנחה - ניר שני

פרוייקטור חיילי בבית הספר לפיתוח מנהיגות של צה"ל, פיתוח והנחייה של מאות רבות של סדנאות לפיתוח מנהיגות לצוערים, קצינים, מ"פים בביסל"מ ובפו"מ, שנים רבות של מחקר ופיתוח בתחום פיתוח המנהיגות וכתיבת עבודת דוקטורט בפיתוח מנהיגות, פיתוח, בנייה והנחייה של השתלמויות למנהלים, למנחים, למורים, בתי ספר להשתלמויות, מכללות, עיריות, מוסדות אקדמיים, בתי ספר תיכוניים וחטיבות ביניים, מרכזי מחוננים וכיתות מחוננים ועוד ועוד

ניר שני - מנהיגות (1)

סדנאות מנהיגות בקצונה, בפיקוד ובסיום קורס – האם הן יעילות?

מסתבר שכמו בכל תחום, אם לומדים את הנושא, מבינים אותו לעומק, מתרגלים אותו שוב ושוב, מפיקים לקחים, מחזקים הצלחות ולומדים מכשלונות – אפשר להגיע רחוק מאוד גם בתחום פיתוח המנהיגות. וזה בדוק, זה עובד, ויש לנו לא מעט קבלות מרשימות.

אני מציע שכל אדם שנכנס לתפקיד פיקודי וכל אדם שמתקדם לתפקיד פיקודי יותר בכיר יקבל סדנת מנהיגות רצינית ומקצועית שתקפיץ את מנהיגותו לרמה גבוהה יותר.

הבשורה הטובה היא שיש לנו את הידע המקצועי, הניסיון רב השנים והמומחיות הספציפית הנדרשת כדי לעשות את זה.

בהרחבה: על מנחה סדנאות המנהיגות למפקדים וקצינים  – ניר שני

את הרומן שלי עם פיתוח מנהיגות התחלתי בגיל 20 בצבא. הגעתי לבית גולדמינץ במסגרת קורס קצינים לסדרת "מנהיגות ויחסי אנוש" בבה"ד החינוך. שאלתי איך אפשר להתקבל למקום הנפלא הזה ואמרו לי שמחפשים קצינים עם ידע ויכולות הנחייה שיעברו סדנת מיון ומי שיתקבל יעבור הכשרה מקיפה להנחיית סדנאות לפיתוח מנהיגות בקורסי הפיקוד של צה"ל. והשאר הסטוריה.

כקצין (אחרי תפקיד מ"מ במחזור ההקמה בחוות השומר) עברתי את סדנת המיון, התקבלתי ל"מכון להכשרת מפקדים", עברתי הכשרה ארוכה ומעמיקה עם מיטב המומחים בארץ בתחום ההנחייה ובתחום המנהיגות (כולל הנחיות בקו וסופרויז'ן מקצועי ארוך), השתתפתי בעשרות מחקרים ב"מדור מחקר ופיתוח" על מנהיגות בצה"ל של מ"מים, מ"פים, מג"דים ועוד.

 הנחיתי מאות רבות של סדנאות בהתחלה למכ"ים, מט"קים, מש"קים וכדומה, אחר כך לצוערים בבה"ד 1 והשלמות חייליות, קציני חי"ר, קציני שריון, קציני תותחנים וכדומה, אחר כך למ"פים ומג"דים, סדנאות בפו"ם ברק ופו"ם אפק, קיבלתי מינוי של פרוייקטור חיילי כלומר בניתי סדנאות חדשות למפקדים והנחתי מנחים שינחו את התוכנית שבניתי, עשיתי זאת כקצין בקבע ואחר כך כפרילנס ושנים רבות במילואים בביסל"מ.

מהי מנהיגות עפ"י בית הספר לפיתוח מנהיגות של צה"ל?

בית הספר לפיתוח מנהיגות של צה"ל מנסה להכין מפקדים לתפקידי מנהיגות, מדור מחקר ופיתוח בביסל"מ עורך מחקרים שישמשו כלי עזר בסדנאות המנהיגות שניתנות למש"קים, צוערים, קצינים, סגל של קורסים ועוד.

אחד המחקרים שיצא לי להשתתף בהם כחוקר ב"שדה המחקר" נקרא "מחקר המ"מ המצטיין" שבו ניסינו לתאר, להסביר ולאחר מכן ללמד מפקדי מחלקות, בחיילות השונים, מהי מנהיגות מייטבית של מפקד מחלקה ומה ניתן לעשות כדי להפוך לאחד כזה.

9 רכיבים למנהיגותו המצויינת של מפקד המחלקה, לאור מחקר המ"מ המצטיין:

  1. מצויינות אישית של המ"מ, המבוססת על:
  • השאיפה שלו להשגים גבוהים: המ"מ שואף בתוכו להגיע להשגים גבוהים, גם באופן אישי וגם באופן מחלקתי, הוא דורש קודם כל מעצמו – לא להיות בינוני וסתמי אלא להשיג השגים, לבלוט, להצטיין, להיות משמעותי… השאיפה הזאת שלו היא מעל למה שנדרש ממנו בקורס קצינים וגם מעל למה שהקצינים המקבילים אליו דורשים מעצמם, הוא פשוט החליט לעלות רמה, להשיג השגים שהוא, משום מה, החליט עליהם ולעשות זאת עם עצמו, מתוך עצמו והרבה פעמים בניגוד לסביבתו השקועה בבינוניות שגרתית…
  • דימוי של מקצוען: המ"מ שלנו החליט להפוך את עצמו למקצוען בתחומו, הוא משקיע בלמידה מעל ומעבר, הוא הופך להיות בקיא בפרטים, כשרוצים תשובה מקצועית פונים אליו כי הוא "המומחה בתחום", יש לו דימוי של מקצוען משום שהוא הפך את עצמו למקצוען…
  • התייחסות רצינית: החיילים של המ"מ מדווחים שהמ"מ מתייחס מאוד ברצינות לדברים, גם לגדולים וגם לקטנים, הוא אינו מזלזל בשום פרט ובשום אדם, מתייחס ביסודיות ובדקדקנות לכל דבר, הבעת פניו רצינית ועניינית ומשדרת לאנשיו שעוסקים כאן במשהו רציני
  • השקעה רבה בחיי היומיום: החיילים מדווחים שהמ"מ שלהם משקיע בחיי היומיום האפורים, קם לפני כולם והולך לישון אחרי כולם, עם הרבה אנרגיה, נחישות והתמדה, בלי פוזות והצגות מיותרות, הרבה פעמים בשקט וביעילות אך המסר נקלט היטב על ידי החיילים שמדברים עליו בהערכה רבה…
  1. ציפיה ודרישה למצויינות מהחיילים: לאור העובדה שהמ"מ מצפה ודורש מעצמו הרבה מאוד, הוא נותן דוגמא לכולם לדרישה עצמית גבוהה ומהווה בכך גם מודל לחיקוי עבורם… כעת, כשהמ"מ דורש מהחיילים שלו להגיע להשגים גבוהים, להיות מחלקה מצטיינת ולא לוותר לעצמם – הדרישה הזאת נתפסת כלגיטימית משום שהוא בעצמו עושה את זה…
  2. ציפיות לקשר של אמון: בניגוד למפקדים שלא מאמינים בחיילים שלהם, נוזפים בהם ומענישים אותם לעיתים קרובות, המ"מ המצטיין משדר לחייליו שהוא מאמין בהם ומצפה שיהיה ביניהם קשר של אמון, הוא נותן בהם אמון ובעצם יוצר את האמון הזה בינו לבינם. הוא משדר אליהם אופטימיות ותחושת מסוגלות, אומר להם שהוא מאמין בהם וביכולתם, מראה להם שהוא סומך עליהם והם מצידם משתדלים לא לאכזב אותו ולא לפגוע באמון שהם זוכים מצידו, קשר איכותי של אמון בוגר נוצר בין המ"מ לבין חייליו.
  3. אוירה לא פורמלית בקשר עם הקבוצה: בעוד שמפקדים פחות טובים שומרים על ריחוק (דיסטאנס), המ"מ המצטיין מסוגל ליצור קשר לא פורמלי בתוך המסגרת הפורמלית באופן שרק מחזק את מנהיגותו וההערכה כלפיו. אנחנו מוצאים מ"מ כזה שותה קפה עם חייליו ומשוחח איתם על עניינים לא פורמליים רגע לפני שיוצאים לתרגיל קשה עם דרישות גבוהות. המ"מ מנצל את הרגעים הלא פורמלים כדי לשמוע ולהעביר מסרים בצורה ידידותית, ללמוד יותר על חייליו, לחזק הכרות אישית וכדומה, אין שום פגיעה ברמה הפורמלית וביכולתו לפקד ולדרוש דרישות גבוהות מאוד לאחר מכן.
  4. התייחסות אישית לאנשים: בניגוד למפקדים שמרגישים שהם לא צריכים להיות העובדת הסוציאלית או המש"קית ת"ש של החיילים, המ"מ המצטיין חושב בדיוק ההיפך. הוא מתייחס באופן אישי לכל אחד מאנשיו, טורח להכיר אותם, לשמוע בעיות והתלבטויות, להכיר נקודות חוזק וחולשה של כל אחד, להיות הרבה יותר מעוד מפקד מרוחק ומנוכר. היחס האישי שלו כלפי חייליו יוצר מחוייבות ויחס אישי של החיילים כלפי המ"מ. נוצר חיבור רגשי וזיקה רגשית ואישית. אחריו יילכו באש ובמים, אחרי אחרים – לא בטוח.
  5. יכולת הצבת גבולות: המ"מ יודע להיות ענייני ולהבחין בין עיקר לטפל, להתעקש איפה שחשוב ולוותר איפה שלא חשוב, כשהמסר הוא: אנחנו לא מתעסקים בשטויות… כושר ספיגה עם תקיפות: המ"מ לא מגיב על כל דבר ולא נלחם מלחמות מיותרות, יודע לעמוד ולספוג לפעמים, אבל הוא תקיף ונחרץ איפה שחשוב לו ומסמן לחיילים מה קריטי בעיניו ומה לא, הם מבינים זאת ומכבדים את זה…
  6. תחכום בענישה ובשכר: המפקדים הפחות טובים לפעמים מגזימים בענישה שמאבדת את כוחה בשלב זה או אחר, המ"מ המצטיין לא ממהר להעניש, חושב שיש מחיר כבד לענישה ולכן מעדיף הסברה, כשיש ענישה היא מאוד זהירה, מדודה ואישית, המ"מ מעודד, מחזק, משדר שוב מה חשוב, מפרגן להצלחות, מצ'פר איפה שאפשר, מניע ללא סנקציות ואומר שרצוי כמה שפחות…
  7. מחוייבות חזקה למסגרת המחלקתית/קבוצתית: החיילים מדווחים שהמ"מ נלחם עבורם, לא מהסס לפנות לממונים עליו ולדרוש את המשימות הכי יוקרתיות עבור המחלקה שלו וכדומה, המ"מ נתפס לא רק כמי שדורש מהאנשים אלא כמי שדואג להם, להצלחתם ולרווחתם, לא מפחד להלחם עבורם ולהשיג השגים עבור המחלקה שלו.
  8. מכוונות לפיתוח אנשים: המ"מ נתפס כמי שמקדם את החיילים גם באופן אישי, דואג שילמדו ויתקדמו, לפעמים הוא מלמד אותם בעצמו דברים שאינם נמצאים בתוכנית "כדי שיבינו", הוא מעביר מסר שחשוב לו שיהיו "ראש גדול", שיתפתחו, שהם חשובים לו כבני אדם. החיילים אוהבים אותו ואפילו מעריצים אותו.
 
ניתן לקיים את סדנת המנהיגות בעבור צוותים, מחלקות, סיום קורס קצינים בבה"ד 1, סיום קורסים מקצועיים, הכנה לגיוס, סיום השירות ועוד.

בין לקוחותי

המלצות