אחרי שנים רבות של מחקר ופיתוח, הן כקצין בצבא בבית הספר לפיתוח מנהיגות והן כמנחה סדנאות לנוער, ארגונים וחברות באזרחות, אני יודע שגם מנהיגות בצבא איננה מובנת מאליה. מנהיגות היא יכולת חשובה, אותה ניתן לפתח, לאמן ולשפר. בעזרת סדנת מנהיגות למפקדים ולקצינים, ניתן לעשות זאת באופן מקצועי ויעיל.
פיתוח מנהיגות בצבא ובפיקוד איננה רק פיתוח מיומנויות וכלים מנהיגותיים אלא גם פיתוח זהות מנהיגותית של מפקד ומפקדת. במסגרת סדנאות מנהיגות לצבא ולפיקוד, ניתן לפתח כלים כדי להוביל, לשכנע, להקשיב, ולפתח אמון בקרב החיילים והפקודים.
אין ספק שמנהיגות היא קריטית למפקד. דמיינו לכם מפקד שחייליו אינם רוצים ללכת אחריו, לא מוכנים למלא הוראות ובוודאי לא מוכנים להסתער אחריו בקרב או במלחמה. והיו דברים מעולם. הצבא הבין שלהכשיר מקצועית ולהעניק דרגות זה ממש לא מספיק. צריך לפתח מנהיגות כדי שהמפקדים ינהיגו היטב בכל הרמות ולאורך זמן. תוצאות הקרב ותוצאות המלחמה תלויות מאוד באיכות המנהיגות.
פרוייקטור חיילי בבית הספר לפיתוח מנהיגות של צה"ל, פיתוח והנחייה של מאות רבות של סדנאות לפיתוח מנהיגות לצוערים, קצינים, מ"פים בביסל"מ ובפו"מ, שנים רבות של מחקר ופיתוח בתחום פיתוח המנהיגות וכתיבת עבודת דוקטורט בפיתוח מנהיגות, פיתוח, בנייה והנחייה של השתלמויות למנהלים, למנחים, למורים, בתי ספר להשתלמויות, מכללות, עיריות, מוסדות אקדמיים, בתי ספר תיכוניים וחטיבות ביניים, מרכזי מחוננים וכיתות מחוננים ועוד ועוד
מסתבר שכמו בכל תחום, אם לומדים את הנושא, מבינים אותו לעומק, מתרגלים אותו שוב ושוב, מפיקים לקחים, מחזקים הצלחות ולומדים מכשלונות – אפשר להגיע רחוק מאוד גם בתחום פיתוח המנהיגות. וזה בדוק, זה עובד, ויש לנו לא מעט קבלות מרשימות.
אני מציע שכל אדם שנכנס לתפקיד פיקודי וכל אדם שמתקדם לתפקיד פיקודי יותר בכיר יקבל סדנת מנהיגות רצינית ומקצועית שתקפיץ את מנהיגותו לרמה גבוהה יותר.
הבשורה הטובה היא שיש לנו את הידע המקצועי, הניסיון רב השנים והמומחיות הספציפית הנדרשת כדי לעשות את זה.
את הרומן שלי עם פיתוח מנהיגות התחלתי בגיל 20 בצבא. הגעתי לבית גולדמינץ במסגרת קורס קצינים לסדרת "מנהיגות ויחסי אנוש" בבה"ד החינוך. שאלתי איך אפשר להתקבל למקום הנפלא הזה ואמרו לי שמחפשים קצינים עם ידע ויכולות הנחייה שיעברו סדנת מיון ומי שיתקבל יעבור הכשרה מקיפה להנחיית סדנאות לפיתוח מנהיגות בקורסי הפיקוד של צה"ל. והשאר הסטוריה.
כקצין (אחרי תפקיד מ"מ במחזור ההקמה בחוות השומר) עברתי את סדנת המיון, התקבלתי ל"מכון להכשרת מפקדים", עברתי הכשרה ארוכה ומעמיקה עם מיטב המומחים בארץ בתחום ההנחייה ובתחום המנהיגות (כולל הנחיות בקו וסופרויז'ן מקצועי ארוך), השתתפתי בעשרות מחקרים ב"מדור מחקר ופיתוח" על מנהיגות בצה"ל של מ"מים, מ"פים, מג"דים ועוד.
הנחיתי מאות רבות של סדנאות בהתחלה למכ"ים, מט"קים, מש"קים וכדומה, אחר כך לצוערים בבה"ד 1 והשלמות חייליות, קציני חי"ר, קציני שריון, קציני תותחנים וכדומה, אחר כך למ"פים ומג"דים, סדנאות בפו"ם ברק ופו"ם אפק, קיבלתי מינוי של פרוייקטור חיילי כלומר בניתי סדנאות חדשות למפקדים והנחתי מנחים שינחו את התוכנית שבניתי, עשיתי זאת כקצין בקבע ואחר כך כפרילנס ושנים רבות במילואים בביסל"מ.
בית הספר לפיתוח מנהיגות של צה"ל מנסה להכין מפקדים לתפקידי מנהיגות, מדור מחקר ופיתוח בביסל"מ עורך מחקרים שישמשו כלי עזר בסדנאות המנהיגות שניתנות למש"קים, צוערים, קצינים, סגל של קורסים ועוד.
אחד המחקרים שיצא לי להשתתף בהם כחוקר ב"שדה המחקר" נקרא "מחקר המ"מ המצטיין" שבו ניסינו לתאר, להסביר ולאחר מכן ללמד מפקדי מחלקות, בחיילות השונים, מהי מנהיגות מייטבית של מפקד מחלקה ומה ניתן לעשות כדי להפוך לאחד כזה.
9 רכיבים למנהיגותו המצויינת של מפקד המחלקה, לאור מחקר המ"מ המצטיין:
כל הזכויות שמורות © ניר שני