סדנאות מנהיגות לבתי ספר

40 שנה של פיתוח מנהיגות

אחרי שנים רבות של מחקר ופיתוח, הנחיית אינספור סדנאות, עבודה עם ילדים ונוער בגילאים שונים בבתי ספר, מרכזי מחוננים, כיתות מחוננים, כיתות מנהיגות, כיתות מופת ועוד, אני יכול לומר בוודאות שפיתוח מנהיגות אצל ילדים ונוער הוא לא רק תהליך אפשרי אלא גם תהליך חשוב מאין כמוהו, עם הצלחות מוכחות, וכל המקדים את תחילת הפיתוח הרי זה משובח.

מה זה פיתוח מנהיגות?

פיתוח מנהיגות איננו רק פיתוח מיומנויות וכלים מנהיגותיים אלא גם פיתוח זהות מנהיגותית. התערבות והרחבת פרק הזהות המנהיגותית בספר הזהויות של הילד כדאי שייעשו כאשר הילד בונה את זהותו.

מנסיוני גיליתי שמכיתה ד' אפשר לקיים סדנת מנהיגות איכותית והיא אפקטיבית ככל שהיא מתמשכת, רב שנתית והתפתחותית, מבית הספר היסודי, דרך כיתות החטיבה וכלה בכיתות העליונות של  התיכון.

היתרונות של סדנת מנהיגות בבית ספר

סדנת מנהיגות מוצלחת מביאה לידי כך שהילד והילדה המשתתפים בסדנא מזהים את פוטנציאל המנהיגות שכבר נמצא בתוכם, הם מתרגלים אותו בפעילויות שונות (מעניינות ומקוריות), הם מזהים איפה הם חזקים ואיפה צריך לשים לב ואיך ניתן לשפר, הם מרגישים מדוע כדאי להם להוביל ואיך הם יכולים לעשות את זה, הם לומדים מחקרים, תאוריות ומודלים שכמו פיגומים איכותיים מסייעים להם להבין ולבנות, מתוך מודעות, את המנהיגות המיוחדת שלהם. לכן, סדנא מוצלחת לפיתוח מנהיגות היא מעניינת, כייפית ומפתחת בעת ובעונה אחת.

בכל מפגש בסדנא קורים, אם כן, שלושה דברים במקביל:

קודם כל, מתקיימת פעילות חווייתית, בכיתה או מחוץ לכיתה, שבה יש אתגר מנהיגותי המאפשר לילדים להוביל ולהשפיע.

אחר כך אנחנו מוסיפים עיבוד והמשגה, הכוללים הכרות עם מחקרים, תאוריות ומודלים המובילים בתחום פיתוח המנהיגות והמאפשרים שיח מנהיגותי ב"שפת המנהיגות".

לבסוף ניתן משוב לכל ילד המעוניין בכך, על מנהיגותו כפי שבאה לידי ביטוי בתרגיל או בפעילות, המשוב כולל בדרך כלל מנה גדושה של דברים חיוביים, המעצימים ומחזקים את הילד וכמובן גם את זהותו המנהיגותית, וגם כמה עיצות ידידותיות לשיפור, כדי שבפעמים הבאות המנהיגות תהיה עוד יותר טובה ואפקטיבית.

בשיטה זו, כאשר התכנים והפעילויות מותאמים לגילם ויכולתם של הילדים, מתפתחת עם הזמן קבוצה לפיתוח מנהיגות, המסוגלת לתקשר גם בשפת המנהיגות (תוך שימוש במושגים שנלמדו במהלך הסדנאות), המעצימה כל אחד מהמשתתפים בה, המתנסה בפעילויות מאתגרות ויוצרת חוויות משותפות, המדגימה סוגים שונים של השפעה והובלה, המאפשרת למידה מהצלחות וגם מאי-הצלחות, המקדמת דינימיקה של למידה, התפתחות ולקיחת בעלות על תהליך פיתוח המנהיגות.

בסדנא טובה הילד לוקח בעלות על פיתוח המנהיגות של עצמו וקבוצת העמיתים משמשת כיועצים לפיתוח מנהיגות עבור הילד.

למי מתאים סדנת מנהיגות בבית ספר?

סדנת מנהיגות מתאימה החל מגילאי יסודי ועד לגילאי תיכון. הסדנאות מתאימות לבתי ספר, מרכזי נוער וילדים ועוד.

 

סילבוס לדוגמא לסדנת מנהיגות בבתי ספר

מפגש ראשון: הכרות ומודל מקורות הכח (פרופ' פרנץ' ורייבן), תרגיל הכסא, הצגת המודל, יתרונות וחסרונות של כל מקור כח, עוגת מקורות כח אישית לכל ילד – מצוי מול רצוי

מפגש שני: סגנונות מנהיגות (פרופ' פידלר ופרופ' רדין), תרגיל קשים וסלוטייפ, עבודה בצוותים, הצגת המודל, משוב לראשי הצוותים עפ"י המודל ולמשתתפים נוספים בפעילות

מפגש שלישי: אפקט פיגמליון במנהיגות. תרגיל הכתרים (בכיתה), חשיפת האפקט של הכתר, הצגת מחקרי פיגמליון: מחקר הכיתה (ארה"ב), מחקרי ממד"ה (פרופ' עדן ופרופ' שני, מחקרים בחיל התותחנים, חיל הים), מנהיגות פיגמליונית

מפגש רביעי: מנהיגות ועבודת צוות: תרגיל נאס"א, למשל, עבודה אישית ואח"כ עבודה קבוצתית, דיווח הצופים לקבוצה, מנהיגות בקבוצה (פרופ' מיכה פופר), תפקידים בקבוצה, קבלת החלטות, לבסוף הבחירה של מהנדסי נאס"א

מפגש חמישי: מנהיגות ותקשורת: תרגיל הבסיס הסודי (בסיס איראני סודי וסוכנים ישראלים), ביצוע וחשיפת התרגיל, תקשורת חד-סטרית ודו-סטרית (מחקרי בית ספר לפיתוח מנהיגות של צה"ל), משובים למשתתפים

מפגש שישי: מנהיגות ויצירתיות: תרגיל הביצה (פעילות OUTDOOR), עבודה בצוותים, מבחן הפלת הביצה (שלמה, נסדקה, התרסקה), עיבוד הפעילות, משוב למנהיגות הפורמלית והלא-פורמלית על פי מודל מקורות הכח וסגנונות המנהיגות שהופעלו במהלך התרגיל

מפגש שביעי: חיזוקים חיוביים ושליליים במנהיגות, תרגיל המבוך (בכיתה, מוביל ומובל), הסברת הניסויים של פרופ' ב.פ.סקינר על בעלי חיים ובני אדם (הגישה הביהביוריסטית), דוגמאות מחיי היומיום

מפגש שמיני: מנהיגות במצבי לחץ: תרגיל התנינים (פעילות OUTDOOR ) בצוותים, ביצוע התרגיל (פעם או פעמיים), דיון והמשגה, משוב לראשי הצוותים ולילדים המעוניינים במשוב

מפגש תשיעי: סולם מנהיגות אישי, עפ"י פרופ' פרנסיס קארנס (ארה"ב), שאלון מנהיגות מהתוכנית לפיתוח מנהיגות לילדים מחוננים בארה"ב, מילוי השאלון של פרופ' קארנס על ידי הילדים, הצבעה על נקודות חוזק מנהיגותיות עפ"י השאלון, לילדים המעוניינים גם הצבעה על איזורים שכדאי לחזק ואיך ניתן לעשות זאת, לקיחת בעלות של הילד על פיתוח המנהיגות של עצמו…

מפגש עשירי: פריצת דרך וחשיבה מחוץ לקופסא בעולם המנהיגות: תרגיל השלמת משפטים ביזאריים, למשל (ארגון LEAD), פתיחה ושיתוף בקבוצה, דיון על מה מעודד ומה חוסם חשיבה אחרת/חשיבה מחוץ לקופסא (המודל של ד"ר עדנה פשר), יתרונות בעולם המנהיגות, דוגמאות מחיי היומיום

מפגש אחד-עשר: מנהיגות וערכים: תרגיל איקס-וואיי (בכיתה), דילמת האסיר בהקשר מנהיגותי, פעילות בארבעה צוותים, חלוקת נקודות לפי ההנפה של ראש הצוות, פתיחה לדיון, בחירות ערכיות במצבי לחץ, תחרות מול שיתוף, ועוד

מפגש שנים-עשר: איך בונים צוות מנצח? עפ"י פרופ' גרינברג ופרופ' ברון, תרגיל האותיות (בכיתה), פעילות בצוותים בלחץ של זמן, הצגת המודל של פרופ' גרינברג ופרופ' ברון על צוותים מנצחים ובניית צוות מנצח, משוב לראשי הצוותים ולמשתתפים נוספים בפעילות לאור המודל

מפגש שלושה-עשר: הטווח המלא של המנהיגות עפ"י פרופ' ברוס אבוליו (ארה"ב), מנהיגות בניהול, שאלון אישי ושאלון עמיתים, קבלת הגראף האישי עפ"י המדדים של הטווח המלא, איתור איזורי חוזק ואיזורים שכדאי לשים לב אליהם, הבנה לעומק של המודל

מפגש ארבעה-עשר: מודל הטי-איי של ד"ר תומאס האריס:הורה, בוגר,ילד – הצגת הרקע והמודל של האריס, הבנת שלושת חלקי האישיות והאופן שבו הם באים לידי ביטוי בחיי היומיום, סוגי אינטראקציות אפשריות, עיצוב האינטראקציה כפעולה מנהיגותית, קשיים אפשריים, רווחים אפשריים, דוגמאות מחיי היומיום

מפגש חמישה-עשר: סבב פידבקים מסכם: קבלת משוב מחברי הקבוצה, לאור הפעילויות והדיונים לאורך כל הסדנא, על איזורי חוזק מנהיגותיים, זיהויים והכרה בהם, וגם איזורים שכדאי לשים לב אליהם כולל טיפים מעשיים איך ניתן לחזק ולשדרג אותם. סיכום וסיום חגיגי.

בין לקוחותי

מרצים שעובדים בשיטת החוויה האפקטיבית